Iedereen is ineens Leo

Iedereen is ineens Leo

Wie kent Leo de Haas nog? Hij legde in de jaren negentig de basis voor een geheel nieuw televisiegenre. Inmiddels is het voor iedereen mogelijk om dezelfde soort beelden te maken zoals deze te zien waren in uitzendingen van Blik op de weg en Wegmisbruikers.  Dankzij een dashcam is iedereen ineens Leo. Is dat wel zo zinvol?

Een gemiddelde zoekopdracht op YouTube levert tal van filmpjes op die gemaakt zijn met behulp van dashcams. De filmpjes hebben een ding gemeen: ze worden gepresenteerd als voorbeelden van hoe het vooral niet hoort in het verkeer. Privacy lijkt in deze filmpjes ondergeschikt te zijn, want ze tonen ons bijzonder veel persoonlijke informatie. Daarnaast stel ik regelmatig de vraag: wie rijdt er nu verkeerd? Is het de persoon door wie de beelden gemaakt zijn of de andere partij. De partij die aangewezen wordt als de idioot in het verkeer.

Een goed voorbeeld van hoe het niet moet is dit filmpje gemaakt door iemand die zich Slabside noemt. Ik heb geen idee wie dit is. Wat ik wel weet: deze meneer doet zijn best om te laten zien hoe hij tegen wordt gewerkt in het verkeer als motorrijder.

Tijdens deze vlog zien we hoe deze motorrijder ruzie krijgt met een bestuurder van een bestelbusje. De motorrijder doet het voorkomen alsof hij door de file heen rijdt. Iets dat eigenlijk niet in de wet is geregeld. Dat is jammer, want het leidt tot gevaarlijke situaties.

Ik kan er best begrip voor opbrengen dat motorrijders zich soms een kwetsbare groep verkeersdeelnemers zijn. De vraag is of dit altijd wel of niet hun “schuld” is. In sommige gevallen is het een kwestie van het toe-eigenen van bepaalde rechten. Laten we eens kijken wat er te vinden is over het door de file rijden als motor zijnde. De ANWB laat via weten dat er geen regelgeving op dit gebied is. Logisch dat motorrijders zich niet aan het einde van een file willen bevinden. Ze zijn dan bijzonder kwetsbaar. Hoe zit dit dan met zij die zich halverwege een file bevinden? Zij zijn van mening dat het toegestaan is om naar voren te rijden. De snelheid die hierbij gebruikt wordt ligt soms vele malen hoger dan wat de ANWB voorstelt: het verschil mag niet hoger zijn dan maximaal tien kilometer per uur. Nee, niet alle motorrijders houden zich hieraan.

Het filerijden is een kunst op zich. Wanneer een motorrijder zich dus met een hogere snelheid door deze file heen beweegt levert dit gevaarlijke situaties op. Automobilisten kunnen niet altijd even goed inschatten wat de gevaren van het wisselen van rijstrook kunnen zijn. Ja, daar kun je als motorrijder boos over worden. In de vlog van deze Slabside is duidelijk te zien dat zijn snelheid hoger ligt dan tien kilometer per uur. Bovendien toont de video ons dat de motorrijder het principe van “file” zeer vrijelijk interpreteert. Ook wanneer de filerijders gewoon verder rijden, beslist deze man om gewoon tussen het verkeer te blijven rijden.

Wist je trouwens dat dit soort praktijken niet in ieder land toegestaan zijn? En niet zonder reden, denk ik. Dat geldt ook voor het “voordringen” van motorrijders bij verkeerslichten. Ik weet heus wel dat mijn Volvo 850 langzamer zal optrekken dan een motor. Wanneer de men er dan voor kiest om via een busbaan of een andere baan alsnog vooraan te willen staan en soms hierbij andere weggedeelten blokkeert is dit naar mijn idee niets dat met veiligheid te maken heeft. Dit is roekeloos verkeersgedrag en kan een bepaalde reactie uitlokken bij medeweggebruikers.

Vergelijk het met een klein winkelwagentje in de supermarkt dat gebruikt wordt door kinderen. Ze zijn wendbaarder, je kunt ermee harder rijden en je zou hetzelfde kunnen doen als dat sommige motorrijders doen: voordringen. Laten we eerlijk zijn, het is gewoon voordringen. Wanneer je er niet langs kunt op de motor ook nog eens even boos worden, vanwege het complot dat automobilisten smeden tegen de motorrijders. Doe je dit bij de kassa in de supermarkt, dan zal dit niet alleen rare reacties uitlokken. Je zal – terecht – aangesproken worden op het voordringen. Wanneer het niet normaal is bij de kassa, waarom dan wel bij het verkeerslicht?

Is het omwille van veiligheid? Rechtvaardigt veiligheid het inhalen van auto’s via een busbaan, een baan voor een andere rijrichting en – wanneer er een oversteekplaats te vinden is op dit weggedeelte – het deels blokkeren van dit weggedeelte? Over veiligheid gesproken. Er zou maar iemand over willen steken met een kinderwagen…

Nee, de vlog die ik aanhaal is zeker niet de enige vlog. Immers, veel mensen denken dat ze Leo zijn toch? Zelf beschik ik ook over een dashcam. Deze schafte ik met een belangrijke reden aan. In het verleden heb ik een en ander meegemaakt in het verkeer. Mocht er ooit iets gebeuren, dan hoeft er geen twijfel over te bestaan. Dat zou het doel moeten zijn van de dashcam. Niet het maken van spectaculaire filmpjes, die soms het gevolg zijn van niets anders dan uitlokken.

Zijn motorrijders de enigen die zich hieraan schuldig maken? Zeker niet. Zijn alle motorrijders zo? Zeker niet. Om ze bij voorbaat al te rekenen tot een kwetsbare groep is goed. Maar ga dan niet als kwetsbare groep roekeloze acties uithalen. Nee, de vlog die ik als voorbeeld opvoer toont niet hele spectaculaire beelden als het om roekeloosheid gaat. Ze grenzen naar mijn idee wel aan een beperkte vorm van hoffelijkheid. Maar dan is weer een heel ander probleem in het verkeer. Een gebrek aan hoffelijkheid. Met andere woorden: elkaar het licht in de ogen niet willen gunnen in het verkeer. Ook wel bekend als: nog even snel, ik eerst. Kinderachtig, gevaarlijk gedrag.

Volgen

Harm Jagerman

Trotse eigenaar van een website over zijn leven als fotograferende en schrijvende huisvader. Vader van twee kinderen. Schrijft ook graag over auto's en in het bijzonder over Volvo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: