Meisjes spelen met keukentjes, jongens met auto’s. Met dat beeld ben ik destijds opgevoed. De laatste jaren – ik weet niet precies sinds wanneer – wordt opgeroepen om hier wat aan te doen. Het is tijd geworden om de standaarden te doorbreken en te kiezen voor genderneutraal speelgoed. Hoe denkt deze vader van twee kinderen erover? 


Eigenlijk is het heel simpel. Een meisje hoeft niet te spelen met keukentjes. Of met poppen. Ook hoeven ze geen genoegen te nemen met roze gekleurd speelgoed. Voor jongens geldt dat zijn niet altijd met auto’s hoeven te spelen. Een keuken voor kinderen hoeft niet altijd gedomineerd te worden door een keukenprinses. Er zijn heus wel keukenprinsen te vinden die hun speelkunsten maar wat graag tentoonspreiden in een speelgoed keuken.


In Frankrijk wordt opgeroepen om een einde te maken aan reclames waarin speelgoed op een bepaalde manier gepresenteerd wordt. De manier van presentatie zorgt ervoor dat er een bepaald gevoel wordt opgeroepen. Dit vergt een bepaalde creativiteit van reclamemakers. Dat schijnt nogal een uitdaging te zijn, want ook in de reclames voor volwassenen wordt vaak de nadruk gelegd op de standaard rolverdeling.

Wasmiddel

Neem een gemiddelde reclame voor een wasmiddel. De hoofdrol is weggelegd voor een vrouw. Een man keert terug als een kluns, die nog net de knopjes van de wasmachine kan aflezen. De reclame van een wasverzachter – ik noem geen namen – toont ons een bekend stel. Hij verklaart dat hij echt de was kan doen. Zij verklaart dat hij nooit in de buurt komt van een wasmachine. Dit wordt beaamd door een van de kinderen. Ja, zo schattig. Zo 1950.


Met speelgoed is het niet veel beter. We worden geconfronteerd met blije meisjes, die helemaal in de wolken zijn met een pop die kan praten. Een jongen is lyrisch over zijn Lego met schietfunctie.


Al snel werd voor mij als ouder duidelijk dat speelgoed voor mijn kinderen belangrijk is. Maar zonder dat ik hierbij hoefde te sturen. Natuurlijk, er zijn typen speelgoed die mijn beide kinderen wel of niet aanspreken. Dat heeft alleen niets te maken met het idee of dit geschikt zou zijn voor meisjes of jongens. Wat is trouwens geschikt? Wat maakt speelgoed geschikt? Of juist ongeschikt? Als het om bepaalde onderdelen gaat, dan begrijp ik dat prima. Niet ieder speelgoed is geschikt voor kinderen van een bepaalde leeftijd. Om nu te spreken van geschikt voor meisjes of geschikt voor jongens, dat is volgens mij grote onzin!

Mijn kinderen hebben samen urenlang met poppen gespeeld. Ook werd urenlang met auto’s gespeeld. Verkleedkleding werd aangetrokken omdat het leuk was. Daarbij maakte het niet uit of het een politiepak was of een heksenjurk was. Waarom zou dat een probleem zijn? Omdat reclames iets anders suggereren? Reclames zijn gebaseerd op wat fabrikanten ons graag willen vertellen. Op wat zij ons willen presenteren.

Verstandig

Speelgoedfabrikanten en reclamemakers zouden er verstandig aan doen om eens de standaard rolverdeling te laten varen. Dat zouden overigens meer fabrikanten moeten doen.


Bron afbeelding: Pixabay

Vergelijkbare berichten