Contact informatie

Rijnegommerstraat 28
2382XB Zoeterwoude
KVK: 5059616
BTW: NL183729912B01

Telefoon & e-mail

Eerlijk zeggen: hoe lang is het geleden dat je een cassettebandje hebt gebruikt? Misschien heb je er nog nooit een gebruikt. In de auto die ik kocht bevindt zich een radio met cassetterecorder. Lees meer over mijn afwegingen om juist wel weer te kiezen voor een radio met cassetterecorder.

Cassettebandjes. Ik had er jaren geleden dozen vol van. Ging ik op vakantie naar Zwitserland, dan gingen mijn walkman en een goede voorraad cassettebandjes mee. Muziek is altijd al erg belangrijk geweest. Vandaag de dag zijn de cassettebandjes vervangen door iets anders. De collectie lp’s is inmiddels de 800 gepasseerd.

Muziekbeleving is iets dat te vergelijken is met auto’s. Hoe toepasselijk, deze vergelijking in een blog over een radio met cassetterecorder in een auto. Maar toch is het zo. De muziekbeleving is anders dan wanneer je gebruik maakt van digitale audiobestanden of streaming audio. Overigens is het niet zo dat ik nooit naar digitale audiobestanden of streaming audio luister. Het is een andere beleving. Laten we het daarbij houden. Over lp’s en muziekbeleving kan ik blogs schrijven en heb dit in het verleden meermaals gedaan. Nu gaat het over de Volvo 850 en de autoradio. Eentje met een cassetterecorder.

Ondanks de aanwezigheid van een cassettedeck in de autoradio kan ik ook gewoon Cd’s luisteren. In de kofferbak bevindt zich een Cd-wisselaar. Dit alles was al aanwezig toen ik de auto kocht.

Autoradio’s zijn er in vele soorten en maten. Nu kan ik niet echt oordelen over de feiten als het gaat om andere auto’s dan Volvo, Citroën, Peugeot, Opel, Volkswagen, Fiat en Renault. Dat zijn de automerken waarmee ik echt bekend ben, omdat ik erin heb gereden. Ik weet dat sommige autofabrikanten allerlei mooie technologie hebben ingebouwd, die het plaatsen van een andere autoradio soms lastig maken. Zo had een Citroën die ik reed het nadeel dat de autoradio gewoon bleef doorspelen wanneer je het contact uitzette. Wanneer het contact aanging, dan ging de autoradio niet aan. Daarvoor zijn oplossingen beschikbaar, dat weet ik. Net zo goed als dat ik weet dat voor een oudere Volvo ook oplossingen beschikbaar zijn om een nieuwe radio te plaatsen. Je hoeft niet te kiezen voor een oude radio. De informatie heb ik inmiddels al wel een paar honderd keer gelezen. Alle voors- en tegens heb ik tegenover elkaar gezet. Dat deed mij besluiten om te kiezen voor een ouder type autoradio.

Ik weet inmiddels dat je via verschillende (buitenlandse) webshops erg goedkope autoradio’s kunt kopen. Modellen waarbij allerlei toeters en bellen aanwezig zijn. Compleet uitgerust met een achteruitrijcamera en meer. Ik koos daar niet voor. Misschien was dat gemakzucht, misschien was dat het idee dat ik het originele niet teveel wilde verstoren.

Hier komt een stukje nostalgie om de hoek kijken. Je koopt niet zonder reden een wat oudere auto. Natuurlijk, je kunt de auto net zo lang pimpen totdat je er klaar mee bent. Ik zal waarschijnlijk heus nog wel moderne zaken toevoegen aan mijn klassieke Volvo 850.

Handleidingen

De SC-800

De SC-800

De autoradio’s die te vinden zijn in tal van Volvo’s zijn door de jaren heen geproduceerd door verschillende fabrikanten. Inmiddels maakt de fabrikant van de oude Volvo-radio’s, Alpine, producten voor andere automerken (Audi, BMW, Skoda, Smart en Volkswagen).

Alpine was overigens niet de enige fabrikant die door Volvo aangewend werd om de auto’s te voorzien van audio-oplossingen. Ook Mitsubishi was ooit een van de partners van Volvo voor wat betreft de audio-oplossingen.

Ik ben geen expert in autoradio’s of audiosystemen voor auto’s. Zelfs niet voor Volvo’s. Wat ik wel weet is dat er in mijn Volvo een originele SC-800 radio zit en daar is wel wat mee. Deze radio werkt niet helemaal vlekkeloos meer. Wanneer je de volumeknop op een bepaalde stand zet, dan werken beide boxen. Maar ja, je wilt niet altijd het volume op standje asociaal zetten. Soms wil je ook nog gewoon met elkaar praten bijvoorbeeld. Vandaar dat mijn zoektocht begon naar een alternatief voor deze autoradio.

In mijn vorige 850 was het heel simpel. Ik kocht wat verloopkabels en kon zo een autoradio die ik nog had liggen gebruiken. Dat werkte helaas niet bij deze Volvo. Ongetwijfeld heeft dat te maken met de bedrading. Deze is blijkbaar nog in originele staat. Bovendien zou een nieuwe autoradio ervoor zorgen dat ik een onderdeel van de audio-installatie niet meer zou kunnen gebruiken: de cd-wisselaar. In de kofferbak van mijn auto bevindt zich een vakje met daarin een cd-wisselaar. In totaal zes cd’s kunnen hierin geplaatst worden. Best leuk, want je hoeft niet telkens te wisselen van muziek.

Cassettebandjes

Cassettebandje
Bron afbeelding: Pixabay

In de SC-800 autoradio bevindt zich een cassettedeck. Niet te verwarren met een cassetterecorder, want je kunt er niet mee opnemen. Het was dus een leuk moment toen ik wat oude cassettebandjes bij mijn moeder terugvond. Ik moest eerst maar eens zien of ze afgespeeld zouden kunnen worden. Dat bleek het geval! Zodoende kwam er ineens muziek van onder andere Glenn Miller uit de speakers. Nou ja, uit een van de speakers.

Het werd tijd om me te verdiepen in de mogelijkheden om de SC-800 radio te vervangen. Maar voor wat? Op verschillende websites vond ik nogal tegenstrijdige berichten over het plaatsen van een zogeheten aftermarket radio. In gewone mensentaal: een radio die je vervangt voor de standaard radio die geleverd wordt wanneer de auto verkocht wordt. In de meeste gevallen is het geen probleem. De meeste gevallen. Juist. Dat schept verwarring.

Er zijn zoveel bronnen van informatie te vinden op het internet die betrekking hebben op het audiosysteem van de klassieke Volvo’s. De een is van mening dat je er gewoon iedere radio in kunt plaatsen, terwijl de ander van mening is dat je echt geen betere combinatie zal vinden dan de standaard Volvo autoradio’s. De vraag is natuurlijk wie mag je geloven? De een weet het nog beter dan de ander. Maar hoe denk ik erover?

Ik heb een andere autoradio geprobeerd. Wat opviel was de kwaliteit van het geluid. Ja, ik had de goede kabels ervoor (verloopstekkers). Ik had alleen geen mogelijkheid om de cd-wisselaar aan te sluiten. Maar goed, de nieuwe autoradio had een cd-speler aan boord, dus het zou niet uit moeten maken toch? Toch maar weer even terug naar de SC-800. Aanzetten na het aansluiten leverde maar een conclusie op: dit was echt een beter geluid.

Prijs

Ik ging dus op zoek naar een ander model SC-800. Die kwam ik helaas niet tegen. Dan zoeken naar alternatieven. Alternatieven met een prijskaartje. Dat heeft ermee te maken dat het gewoon hele goede autoradio’s zijn. Ik kwam uit op een vervangend exemplaar in de vorm van een SC-801.

Deze radio heeft een prijskaartje. Ik vond er een waarvan bepaalde lichtjes niet meer zouden branden. Dat maakt niet uit, want mijn huidige radio heeft ook enkele lampjes die niet meer branden. Het display van de radio werkt nog gewoon.

De originele autoradio’s voor Volvo’s kun je nog steeds beschouwen als duurdere autoradio’s. Zelfs wanneer het gaat om tweedehands exemplaren. Dit heeft te maken met de degelijkheid van deze apparaten en de kwaliteit van het geluid.

Laten we eerlijk zijn, een klassieke Volvo, daar hoort eigenlijk ook een klassieke radio in. Of niet?

Ik ben benieuwd hoe jij erover denkt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.