Inderdaad, de gemeenteraadsverkiezingen komen eraan! Wat leven we in een schitterende tijd, dat we zoveel informatie terug kunnen vinden via social media. Neem nu de verschillende manieren waarop de lokale fracties van de politieke partijen communiceren richting de burger. Er valt wel het nodige op. Vandaar dat ik enkele voorbeelden uitgelicht heb voor je.

Verlangend kijk ik naar het extra grote verkiezingsbord wanneer ik de gemeente Leiden binnenrijd. Zelf woon ik niet in Leiden. De keuze in de gemeente waar ik woonachtig, Zoeterwoude (bekend van, inderdaad, Heineken) is het mogelijk te stemmen op een viertal partijen.

Sla ik mijn vleugels verder uit, dan merk ik dat er een willekeur bestaat aan de manieren waarop lokale politici hun uitingen tentoonspreiden. Er zijn tal van serieus goede uitingen, ongeacht de partij waarvoor ze staan. Daar staat tegenover dat er ook heel veel uitingen zijn waarbij je niet alleen vraagtekens kunt zetten, maar die je ook lachend over de vloer kunnen laten rollen. Dat kan overigens ook goed mogelijk zijn uit afschuw.

Lokaal en betrokken

De meeste posters stralen het gewoon uit: de raadsleden zijn lokaal en betrokken. Misschien dat men in sommige gevallen daar nu net een beetje te ver in doorschiet. Opvallend vind ik het dat er veel posters te vinden zijn waarop een persoon te zien is, met een vermelding van de lijst. Wie die persoon is, dat zou ik niet kunnen vertellen. Ik woon niet in de betreffende gemeenten. De vraag die ik mezelf stel is of de inwoners het zelf ook wel weten. Een gezicht zonder naam, zonder een plaats op het stembiljet. Het kan voor de nodige verwarring zorgen.

CDA Teylingen

Mevrouw Hilverda komt namens het CDA uit in de gemeente Teylingen. Het gaat allemaal goed, zo lijkt het. De lijst (2) en het kandidaat nummer (1) staat er netjes bij vermeld. Er wordt alleen geen melding gemaakt in welke gemeente dit nu precies is. Natuurlijk, dat is een beetje muggenzifterij. De posters hangen ongetwijfeld in Teylingen en niet in Stadskanaal. Kortom, niet helemaal overtuigend, dat geef ik toe.

FVD Emmen

5.

Het wordt een heel ander verhaal wanneer je naar de volgende poster kijkt. Een kandidaat voor Forum voor Democratie. Al had het geen overbodige luxe geweest om de partijnaam er ook nog even bij te vermelden, mochten mensen het logo van de partij niet herkennen. Maar goed, daar valt over te discussiëren. Ongewild valt ook te discussiëren over wie deze persoon nu precies is en of de 5 (met een punt erachter) slaat op de lijst of op het kandidaat nummer (of beiden). Stemmers onthouden namen. Alleen het cijfer vijf zorgt voor verwarring.

PVDA Roosendaal

BR’er?

Hetzelfde verhaal gaat op voor de kandidaat in …. Juist, Roosendaal! Nu ken ik de gemeente Roosendaal niet zo heel erg goed. Wellicht is dit ‘gewoon’ een BR’er (Bekende Roosendaaler). Dat weet ik niet. Ook weet ik niet wat het kandidaat nummer is. Wat ik wel weet is dat dit een voorbeeld is van politieke reclame van lokale partijen die je vaker ziet.

Deze uitingen vallen in de categorie: “Wie is er goed met Potoshop?” Wanneer je de afbeelding goed bekijkt, kan er nog wel wat aangemerkt worden op het uitsnijden van de foto. Kijk maar eens naar het kapsel van kandidaat onbekend in Roosendaal voor de PvdA. Nee, daarmee geef ik geen commentaar op het kapsel. Ik geef commentaar op de manier waarop de bewerking van de foto plaatsgevonden heeft.

SGP Katwijk

Moeite

Hetzelfde verhaal in Katwijk. Kandidaat onbekend namens lijst drie. Een snelle blik op de lokale website leerde me dat er tien kandidaten te vinden zijn op de lijst. Nog verder onderzoek leerde me dat het gaat om Jacco Knappe. Voordat ik daar achter was…

De vraag is of de burgers ook de moeite willen nemen. Misschien hebben ze de intentie wel om op de kandidaat die afgebeeld wordt te stemmen, maar is het onduidelijk bij wie men nu het vakje rood moet maken.

Natuurlijk, je kunt er tegenin brengen dat het in dit geval gaat om een persoon die de lijsttrekker is. Het wordt een ander verhaal wanneer er ook reclame gemaakt wordt voor andere politici van dezelfde lokale partij.

41… nee, 42…

Nu ben ik niet zo op de hoogte van de politieke situatie in de gemeente Leudal en eigenlijk helemaal niet hoe de verhoudingen binnen de lokale D66-fractie precies zijn, maar ik heb wel wat vraagtekens over deze…

Nummer 41 op de lijst houdt het cijfer 42 vast. Stem ik dus op nummer 41 of nummer 42? Was er ooit een kandidaat 42, die uiteindelijk 41 werd?

Daarbij… de kleuren. Ik wist eigenlijk niet dat die kleur onderaan hoorde tot de kleuren van D66. Ik kan de kleur in ieder geval niet vinden op de lokale website. Wel het geel.

De vijftig van Leudal

Zo noem ik ze maar even. De vijftig van Leudal. Dat zie je hiernaast. De gemeenteraad bestaat uit 27 leden. D66 in Leudal heeft blijkbaar plannen…

D66 Leudal is overigens niet de enige partij die het grootst wil aanpakken…

De vijftig van Eindhoven

In Eindhoven heeft het CDA ook wilde plannen….

Gemeenteraad Eindhoven
Informatie van de website van de Eindhoven.

Een peer op een stok

Niet zo zeuren over het aantal kandidaten… Goed, goed. Doen we. Dan naar Baarn.

Leuk! Een peer op een stok!

Daarmee komen we uit op de creatieve manieren die de lokale partijen gebruiken om de aandacht van de kiezers te trekken. In Baarn doen ze dat dus met een peer op een stok.

Vergeet de link niet!

In Haarlem wil de lokale fractie van 50 Plus nog even benadrukken dat je even de website moet bezoeken. Welke link precies? De bovenste (op zeer professionele wijze toegevoegd) of de onderste?

Intermezzo !

Tijd voor een korte pauze. Laten we niet vergeten die persmomenten. Of fotomomenten. Enorm belangrijk. Zo laat je zien wie je bent en dat je ergens staat op een plaats die echt iedereen kent. Of niet.

Leefbaar Ridderkerk

In Ridderkerk besloot men tegelijkertijd even reclame te maken voor een bedrijf. Al is het wel lastig lezen de tekst op de vlaggen. Tip van Harm: zorg in het vervolg dat het spandoek netjes recht hangt. Misschien ook een idee: de lijst even toevoegen. Niet iedereen wil naar Facebook toe of naar de website…

Maar verder, toplocatie hoor!

50 Plus Vlissingen

Met de locatie is op zich niets mis. Het heeft wel wat, zo’n vervallen fabrieksgebouw. Urbex Explorers vinden dat vast het einde! Of de plaatselijke graffiti-artiesten….

Een fotomoment is belangrijk. Je trekt je mooiste kleding aan, om die vervolgens voor een deel te verhullen met licht doorschijnende jasjes, waarbij je goed de zakken en de grootte ervan kunt zien. We besluiten vervolgens allemaal in de camera te kijken en het spandoek goed strak te houden! Of niet?

Vóór, vooral

Ongetwijfeld zet Pieter-Jan van Rossen zich met alle toewijding in voor de gemeente Nunspeet (ah, dat is de gemeente waar het om draait). De slogan zou wellicht iets korter kunnen. Het blijkt een beetje een tongbreker te zijn. Althans voor mij. Probeer jij het anders eens?

Ik negeer het uitsnijden van de foto overigens. Dat had je vast niet door!

Hoofdletters?

Waarmee begin je een zin doorgaan? Met een hoofdletter. Wat doen mensen die Amerikaans Engels schrijven doorgaans, hoofdletters gebruiken midden in zinnen. Al kun je de vraag stellen of Wonen & Bouwen een zin is.

Let even op het detail over het scheefwonen. Gedurfd scheef.

Mijn gok, er zal de komende jaren wat afgebouwd gaan worden in Hilversum!

Lijst 16 Janice Roopram

Lijst hoe?

Inderdaad. Lijst hoe? Niets ten nadele van de politici op de foto. Vergeet niet dat in veel gevallen het gaat om hardwerkende lokale politici. In dit geval gaat het blijkbaar om Lijst 16 of is het Lijst 16 Janice Roopram?

Los van de naam rijst een andere vraag. Wat nu wanneer Janice Roopram de partij verlaat? Is het dan gewoon Lijst 16?

Nu denk ik overigens niet snel dat dit zal gebeuren, want de partij is net opgericht.

Samen Vooruit Elburg

Met een #

Logisch dat je een hashtag (#) lanceert voor een gemeente als Elburg (23.550 inwoners). Mensen zouden wel eens kunnen vergeten waar het precies om gaat. Stemmen in de gemeente Elburg en wel op lijst drie: Samen vooruit.

Ik negeer even de drie verschillende lettertypen en de stock afbeeldingen voor social media. Canva? Adobe Spark?

Stadspartij Groningen

Met je kleurlaag

Gebruik je een kleurlaag of color layer, doe het dan goed. Dat moeten ze in Groningen vast gedacht hebben. Dan maakt het niet uit dat er een deel van het hoofd mist. Dat ziet echt niemand. Niemand!

Is er overigens iemand te vinden die slechts voorstander is van slechts 40% zorgzaam zijn?

SGP Renswoude

Blauw, blauw

Geen idee, ik moest ineens denken aan dit leuke liedje

Nee, het is niet makkelijk als lokale fractie. Je bent eigenlijk onderdeel van een groter geheel. In het geval van de SGP twijfel ik of ik daar niet van moet maken Groter Geheel (hoofdletters). Dat is de landelijke partij en ooit heeft iemand besloten: we gebruiken deze kleuren. Deze kleuren zijn dus oranje, blauw en wit. Misschien was het een idee geweest om Renswoude even beter te benadrukken? Bekijk je deze van een afstand, dan denk je: Hé een landelijk SPG-lid. Of niet. Het kan misschien allemaal aan mij liggen.

Kandidaat nummer drie op de lijst of lijst drie?

Socialisten Utrecht

Bolletjes!

Weet je wat we doen? We gebruiken bolletjes! Bolletjes ja! Dan valt het vast niet zo op dat de foto’s niet zo heerlijk uitgesneden zijn.

Mijn hobbys zijn…

Och, kantklossen, quilten en kaarten maken… Dat zijn ze hoor. En ja, er moet ook nog wat gedaan worden aan wat andere zaken.

Het is goed om de menselijke kant te laten zien van politici. De vraag is of je echt álles zou moeten vermelden.

*dichtbij

Laten we eens hip doen. We gebruiken een lettertype dat lijkt alsof het ‘echt’ getypt is! Dat is ontzettend leuk, wanneer je gedichtjes schrijft voor op Instagram!

Dicht bij of dichtbij? Beslis maar. Sorry… punt-komma-beslis-maar.

We negeren even de scheur in de afbeelding. Waarschijnlijk omdat de rest van de tekst die er stond niet interessant genoeg was of omdat er anders helemaal geen foto van de kandidaat in kwestie te zien zou zijn.

Oh wacht, da’s Breda!

Scan me?

Ja, zeker. Scan me! Logisch, want de link onderaan de pagina kan echt niemand onthouden! Niemand.

We doen groen, wit, een lelijke kleur groen en … (heel logisch) blauw! Van dat babyblauwe… Leuk!

Doe. Het. Niet.

blijft wat?

VVD Alkmaar

Wanneer je dan zo trots bent op je verkiezingsslogan, dan wil je aan iedereen zien dat je met een smartphone best leuke foto’s kunt maken. Alleen dat inzoomen hè?

Verwarring alom. Is het nu blijft goed, wordt beter of is het blijft goed wordt beter?

Partii

Ben jij lid van een politieke partij? Nee, ik ben lid van een politieke partii! Da’s wat anders… geloof ik.

Maak je reclame voor je partij (zoals Partij Sleutelstad in Leiden), zorg er dan even voor dat de vormgever niet verslapt. Geef hem of haar koffie om wakker te blijven. Dan komt alles vast goed!

De buitencategorie

De voorbeelden die je hebt kunnen bekijken zijn niets vergeleken bij wat ik beschouw als de buitencategorie. Denk aan de Tour de France met van die enorme Collen. De slijtageslag ontbreekt in dit geval. Het is wel een aanslag voor de zintuigen, denk ik.

Maak kennis met de Partij voor Logisch Beleid uit Lelystad. Naast het interessante gebruik van kleuren en Photoshop-technieken leveren de uitingen op social media meer vragen op. Hoeveel mensen doen mee? Doet de fractie assistent nu wel of niet mee? Wat gebeurde er met het hoofd van de fractievoorzitter? En waarvan moet Lelystad dan de hoofdstad worden? Van Nederland? Van Flevoland? Waarom is dat niet zo? Waarom vertelt niemand mij iets?!

Adem in, adem uit.

Zou het pijn gedaan hebben die pijlen? Maar de belangrijkste vraag van allemaal is toch wel: gaat het wellicht om een tweeling? Hoe kun je anders de hand schudden van je evenbeeld?!

Zoveel vragen, zoveel.

Kortom, maak kennis met de Partij voor Logisch Beleid. Ik ben reuzebenieuwd wie de vormgever is….

De Partij voor Logisch Beleid
De Partij voor Logisch Beleid
De Partij voor Logisch Beleid
De Partij voor Logisch Beleid

Dan nog even dit…

We zijn bijna klaar hoor. Het duurt niet lang meer…

Een reactie op dit alles kan zijn dat het erg flauw is om op deze manier de spot te drijven met personen. Ik drijf geen spot met personen. Ik plaats kanttekeningen bij de manier waarop partijen zich uiten. Of dit nu is op social media of op de verkiezingsborden. Er zijn nu eenmaal aandachtspunten waarop je moet letten.

Ik begrijp heel goed dat de gemeenteraadsleden met zorg en toewijding aan het werk willen gaan. Ieder op hun eigen manier. Het is geen aanval op partijen of partij ideologieën. Het is zelfs geen aanval op vormgevers of zij die het materiaal gemaakt hebben. Ja, dat had in sommige gevallen beter gemogen.

Op 14, 15 en 16 maart mogen we naar de stembus. Dat is best belangrijk. Belangrijk genoeg voor politici om er op allerlei manieren aandacht voor te vragen. Dat gaat goed, dat gaat niet goed. Neem nu het laatste voorbeeld uit Geertruidenberg…

CDA Geertruidenberg
CDA Geertruidenberg

Nog 1 maand

De verkiezingsposter, daar heb ik weinig op aan te merken. De uiting die erna volgde om het belang te benadrukken van de verkiezingen….

Vergelijkbare berichten