Contact informatie

Rijnegommerstraat 28
2382XB Zoeterwoude
KVK: 5059616
BTW: NL183729912B01

Telefoon & e-mail

Wanneer we de reclames mogen geloven, dan staat ons zoveel moois te wachten. Zelfs mijn kinderen hebben het over een fenomeen dat tot enkele jaren geleden nog niet bekend was in Nederland. Vanuit de Verenigde Staten waaide Black Friday en Cyber Monday over naar Nederland. Tijd voor wat aandacht voor deze Black Friday mania

Je zou het ook gewoon Sinterklaas- of Kerst uitverkoop kunnen noemen. Dat klinkt natuurlijk veel minder spannend dan de manier waarop het nu allemaal wordt gebracht. Iets dat hip en trending is, maar eigenlijk helemaal niet bij Nederland hoort.

Thanksgiving

In de Verenigde Staten viert men Thanksgiving Day (afgekort tot Thanksgiving). Je weet wel, dat is dat feest waarop men kalkoenen eet. Officieel is het een religieuze feestdag, te vergelijken met de Dankdag voor het Gewas. Thanksgiving in de Verenigde Staten bestaat de laatste jaren vooral uit twee vrije dagen. De vrijdag na de feestdag zijn veel Amerikanen vrij. Het markeert inmiddels ook het begin van het winkelseizoen voor de kerstdagen. Om ervoor te zorgen dat de consument sneller overgaat tot een aankoop besloot men in de jaren tachtig tot een dag van extra voordeel. Toch verwijst de naam Black Friday naar iets dat men al vanaf de jaren vijftig zag in de Verenigde Staten. In de stad Philadelphia ontstonden de eerste files van consumenten die hun weg zochten naar winkelcentra. De naam verwijst naar de goede cijfers voor winkeliers. In plaats van rode cijfers, werden het zwarte cijfers.

Sinds enkele jaren is Black Friday ook bekend geworden in andere delen van de wereld. Dus ook in Nederland. Het voordeel concentreert zich vooral rondom de online winkels. Alleen moet je de vraag stellen of het ook echt gaat om voordeel.

Consumentenbond

De Consumentenbond deed onderzoek naar de aanbiedingen die eigenlijk niet eens aanbiedingen genoemd mogen worden. Aanbiedingen zijn geen aanbiedingen wanneer ze berekend worden over prijzen die niet eens gehanteerd worden als ‘echte’ prijzen. Via deze pagina lees je daar meer over. Eigenlijk komt het neer op misleiding. Iets dat niet is toegestaan.

Google cache

Google cache

Nu wil jij natuurlijk weten of de aanbieding die je hebt gezien ook daadwerkelijk een echte aanbieding is. Je kunt de naam van het product kopiëren en via Google zien wat er in de cache te vinden is. Achter de link zie je een pijltje staan, waarna je de optie cache te zien krijgt. In het geopende venster zie je hoe de pagina eruitzag op een eerder moment, bijvoorbeeld twee dagen geleden.

Zonder namen te noemen, kan ik je melden dat er verschillende webwinkels zijn die de aanbiedingen nu groots presenteren, terwijl het eigenlijk gewoon nepperij is.

Heb je geen zin om een dergelijk zorgvuldig onderzoek uit te voeren, dan verwijs ik je naar deze website (Hart van Nederland), waarop je kunt zien welke bedrijven zich schuldig maken of schuldig hebben gemaakt aan misleiding. Enkele van deze bedrijven hebben beterschap beloofd. Maar goed, dat deden ze vorig jaar ook. Sterker nog, dat doen ze ook op andere dagen in het jaar. Wanneer een bedrijf werkt met papieren prijskaartjes, controleer dan eens of er misschien een prijskaartje onder het huidige prijskaartje te vinden is. Dat werkt soms zeer verhelderend.

Niet iedereen

Natuurlijk doet niet iedereen mee aan deze misleiding. Dat is maar goed ook. Hoe zorg je ervoor dat je gebruik maakt van de beste korting die je maar kunt pakken. Dat begint met logisch nadenken. Is de voorgestelde prijs – dus de adviesprijs – wel een reële prijs? Je vergelijkt deze adviesprijs (of vanaf prijs) daarom met die van andere winkels. Ondanks het uitblijven van een bepaalde (Black Friday) aanbieding kan het nog steeds voorkomen dat de prijs zonder aanbieding nog steeds ergens lager is.

Een andere vraag die je moet stellen: hoe belangrijk is het om deze korting te pakken? Heb je het product in kwestie echt nodig? Of je kunt de vraag stellen of je het product echt nodig hebt op vrijdag (of zaterdag)? Tot slot bekijk je nog even de aanvullende voorwaarden. Natuurlijk is het fijn een product met korting te kopen. Niet wanneer je erachter moet komen dat deze alleen gegeven wordt na loting. Ook moet je er rekening mee houden dat je soms langer op een product moet wachten. Is dat het waard? Is die korting dat echt waard?

Happy Shopping!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.