Social media. Het is een onuitputtelijke bron om over te schrijven. Het is ook een wereld waarin je de vraag moet stellen Ben je echt of ben je nep? Deze blog schrijft een echte huisvader – althans een schrijvende en fotograferende huisvader – net voordat zijn kroost op het punt staat om wakker te worden en naar aanleiding van zoveel social media profielen die ons willen doen geloven dat ze zijn wat ze eigenlijk helemaal niet zijn.

Internet Research Agency (IRA)

Wat ik mijn kinderen leer

Mijn kinderen begeven zich ook in de onlinewereld. Wat een leuke reacties krijg je, wanneer je iets op social media “doet.” Ons oudste kind weet inmiddels moeiteloos te bepalen of de Instagram volgers echt te vertrouwen zijn of niet.

Soms is het lastig voor kinderen om te bepalen wat echt is en wat niet echt is. We kennen allemaal de verhalen over dat wat misging op internet. Afpersing en veel ergere praktijken. Neem nu het voorbeeld van de Canadese Amanda Todd. Zij maakte de fout door iets te doen wat enorme consequenties had. Je kunt hierover een mening hebben. Dat dit meisje misschien “dom” is geweest. Ze was niet dom, ze deed iets doms. Iets waarover ze niet nagedacht had. Ze zag niet in, wat voor verschrikkelijke mensen ook verbonden zijn met het internet. Dit was niet de schuld van Amanda. Nee, dit was de schuld van Ayden C. Het liefst zou ik hem bij zijn volledige naam noemen, maar dat mag niet. Hij geniet bescherming en dat had Amanda niet. Ook dit is internet.

Online wereld

Wat ik mijn kinderen leer als het om de online wereld gaat: wees voorzichtig. Vertrouw niet alles en iedereen. Niet alles is zo leuk als dat het gepresenteerd wordt. Er zaken die gratis zijn, maar uiteindelijk heeft alles een prijs. Of het nu het betalen van een geldbedrag is of het afstaan van gegevens, het is een prijs. Daarnaast leer ik hen dat ze de vraag moeten stellen: is het echt of is het nep. Wellicht zouden volwassenen dat ook wat meer moeten doen.


Dit artikel is voorzien van een afbeelding die afkomstig is van Pixabay. Deze heeft helemaal niets te maken met het onderwerp, maar is een eye catcher voor social media.

Vergelijkbare berichten